گزارشی از روز سوم جشنواره فیلم فجر در مشهد| از انیمیشن افسانه سپهر تا درام تاریخی صیاد تاکسیدرمی؛ کمدی‌ای که ما را نمی‌خنداند از کمدی‌های تصنعی تا اجتماعی‌های امیدوارکننده در چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر انیمیشن پسر دلفینی ۲ از جشنواره خارج می‌شود؟ یک فیلمساز مشهدی: فیلم‌های جشنواره فجر از نظر تکنیکی خوب هستند اختتامیه جشنواره ملی شعر و نماهنگ «مژده وصل» در مشهد برگزار شد برنامه اکران روز چهارم جشنواره فیلم فجر در مشهد + جزئیات و لینک خرید بلیت (پنج‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۳) تلفیق ناهماهنگ ژانر‌ها در ماریا | فیلمی که در پرداخت معضل اجتماعی ناکام می‌ماند درباره دیوید بارنت، عکاس مجله تایمز | عکاسی که با انقلاب ماندگار شد تراژدی در یک پلان | درباره «آبستن»، اثر متفاوت جشنواره چهل و سوم جنگ چریکی روی ریل | نگاهی به فیلم «شمال از جنوب غربی»، اثر حمید زرگرنژاد آغاز جشنواره با ریتم کُند | گفت وگو با مدیران و هنرمندان در حاشیه برگزاری جشنواره فیلم فجر در مشهد گزیده ای از سخنان امام خمینی(ره) درباره رسانه و آزادی بیان در عصر پهلوی | یک کلمه می گفتند، جایشان توی زندان بود حذف سوفیا گاسکوناز، بازیگر جنجالی از اسکار ۲۰۲۵ زمان نمایش «قاتل و وحشی»، «پیر پسر» و «رکسانا» مشخص شد قسمت سوم فینال جوکر ۲ آقایان در شبکه خانگی (۱۷ بهمن ۱۴۰۳) مسابقات بین‌المللی کشتی را از شبکه سه ببینید
سرخط خبرها

گزارشی از روز سوم جشنواره فیلم فجر در مشهد| از انیمیشن افسانه سپهر تا درام تاریخی صیاد

  • کد خبر: ۳۱۵۰۰۶
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۳
گزارشی از روز سوم جشنواره فیلم فجر در مشهد| از انیمیشن افسانه سپهر تا درام تاریخی صیاد
روز سوم جشنواره فیلم فجر در مشهد، شاهد اکران آثار متنوع جنگی، اجتماعی، کمدی و انیمیشن در سینماهای آفریقا، هویزه، اطلس، سیمرغ و ویلاژ توریست بود.

به گزارش شهرآرانیوز، فیلم‌های «پیشمرگ»، «افسانه سپهر»، «تاکسیدرمی»، «صیاد»، «گوزن‌های اتوبان»، «بازی را بکش»، «لولی» و «ناتور دشت» از جمله آثاری بودند که با استقبال متفاوتی از سوی مخاطبان مواجه شدند.

«پیشمرگ»؛ فیلمی که تماشاگران را راضی کرد

در سانس اول سینما آفریقا، فیلم «پیشمرگ» ساخته علی غفاری به نمایش درآمد. این فیلم برشی از زندگی شهید سعید قهاری است و با بازی مهدی نصرتی، الناز ملک، حسام منظور و ساناز سعیدی روایت می‌شود. بسیاری از مخاطبان پس از تماشای فیلم، آن را اثری «درست و حسابی» توصیف کردند که می‌توان نام «فیلم» را بر آن گذاشت. غفاری که پیش‌تر با فیلم «استرداد» مورد توجه قرار گرفته بود، بار دیگر به سراغ یک روایت جنگی رفته است.

«افسانه سپهر»؛ سفر قهرمان یوز ایرانی

در سانس دوم این سینما، انیمیشن «افسانه سپهر» به کارگردانی عماد رحمانی و مهرداد محرابی اکران شد. این فیلم که دومین اثر بلند تیم «مهوا» پس از «شمشیر و اندوه» است، داستان قهرمانی سپهر و بابو (یوز ایرانی) را به تصویر می‌کشد. ردپای افسانه‌های شاهنامه، دیالوگ‌های خاص بابو و ساختارشکنی از برخی کاراکترهای کودکانه، از نکات برجسته این انیمیشن بودند.

«تاکسیدرمی»؛ کمدی‌ای که نیشخند هم نگرفت

در ادامه، فیلم «تاکسیدرمی» به کارگردانی محمد پایدار و با حضور مجید صالحی، هادی کاظمی و حسن معجونی روی پرده سینما آفریقا رفت. این فیلم که تلاش می‌کرد فضایی کمدی بسازد، در خنداندن مخاطب ناکام ماند. شوخی‌های آن به فضای تاریخی فیلم نمی‌خورد و ضعف در شوخی‌نویسی، باعث شد بسیاری از دیالوگ‌ها به جای طنزآمیز بودن، توضیحی و خنثی به نظر برسند.

«صیاد»؛ تکرار یک مسیر ناموفق

فیلم «صیاد» به کارگردانی جواد افشار، روایت زندگی شهید صیاد شیرازی بود که با وجود صحنه‌های اکشن و ملودرام، نتوانست تصویری به یادماندنی از این فرمانده ارائه دهد. این فیلم در ادامه پروژه‌های سینمایی مربوط به فرماندهان دفاع مقدس ساخته شده است، اما پرداخت سطحی آن، آن را به اثری ضعیف تبدیل کرد که نه در روایت نوآوری داشت و نه در شخصیت‌پردازی موفق عمل کرد.

«گوزن‌های اتوبان»؛ اثری از مستندساز شبکه چهار

در سینما هویزه، «گوزن‌های اتوبان» به کارگردانی ابوالفضل صفاری، یکی از فیلم‌های پربازیگر جشنواره اکران شد. صفاری که پیش‌تر در مستندسازی فعال بوده، این بار یک سوژه اجتماعی را به تصویر کشیده است. فیلم در راستای آثار قبلی کارگردانش بود و فضای خاص خود را حفظ کرده بود.

«بازی را بکش»؛ فیلمی فوتبالی با روایتی ساده

دیگر فیلم سانس‌های هویزه، «بازی را بکش» به کارگردانی محمدابراهیم عزیزی بود که داستان موسی، پیشکسوت فوتبال را روایت می‌کرد. این فیلم با حضور محسن کیایی، هدی زین‌العابدین و محمد بحرانی، به موضوع تبانی و شرط‌بندی در فوتبال پرداخته است. هرچند فیلم سعی داشت مسئله‌ای مهم را مطرح کند، اما روایت آن ساده و کم‌تعلیق بود.

«لولی»؛ سینمای اجتماعی با رویکردی مستندگونه

در سینما سیمرغ، فیلم «لولی» اولین تجربه بلند سینمایی رضا فرهمند به نمایش درآمد. کارگردان در نشست خبری فیلمش اعلام کرد که اثری شخصی و مستقل ساخته و به سینمای تجاری فکر نکرده است. او گفت که «لولی» با سرمایه‌گذاری شخصی و بدون حمایت ارگان‌های دولتی ساخته شده است.

«ناتور دشت»؛ تجربه‌ای متفاوت در جشنواره

یکی از فیلم‌های مورد توجه روز سوم، «ناتور دشت» بود که فضای متفاوتی نسبت به دیگر آثار جشنواره داشت. این فیلم، که جزئیات بیشتری از آن در نشست خبری ارائه خواهد شد، تجربه‌ای متفاوت از سینمای مستقل ایران محسوب می‌شود.

روز سوم جشنواره فیلم فجر در مشهد، ترکیبی از آثار جنگی، اجتماعی، کمدی و انیمیشن بود. از میان آثار اکران‌شده، «پیشمرگ» و «افسانه سپهر» بازخوردهای مثبتی دریافت کردند، در حالی که «صیاد» و «تاکسیدرمی» با نقدهای منفی روبه‌رو شدند. جشنواره در روزهای آینده با فیلم‌های جدید ادامه خواهد داشت و باید دید که کدام آثار موفق به جلب نظر تماشاگران خواهند شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->