به گزارش شهرآرانیوز، فیلمهای «پیشمرگ»، «افسانه سپهر»، «تاکسیدرمی»، «صیاد»، «گوزنهای اتوبان»، «بازی را بکش»، «لولی» و «ناتور دشت» از جمله آثاری بودند که با استقبال متفاوتی از سوی مخاطبان مواجه شدند.
در سانس اول سینما آفریقا، فیلم «پیشمرگ» ساخته علی غفاری به نمایش درآمد. این فیلم برشی از زندگی شهید سعید قهاری است و با بازی مهدی نصرتی، الناز ملک، حسام منظور و ساناز سعیدی روایت میشود. بسیاری از مخاطبان پس از تماشای فیلم، آن را اثری «درست و حسابی» توصیف کردند که میتوان نام «فیلم» را بر آن گذاشت. غفاری که پیشتر با فیلم «استرداد» مورد توجه قرار گرفته بود، بار دیگر به سراغ یک روایت جنگی رفته است.
در سانس دوم این سینما، انیمیشن «افسانه سپهر» به کارگردانی عماد رحمانی و مهرداد محرابی اکران شد. این فیلم که دومین اثر بلند تیم «مهوا» پس از «شمشیر و اندوه» است، داستان قهرمانی سپهر و بابو (یوز ایرانی) را به تصویر میکشد. ردپای افسانههای شاهنامه، دیالوگهای خاص بابو و ساختارشکنی از برخی کاراکترهای کودکانه، از نکات برجسته این انیمیشن بودند.
در ادامه، فیلم «تاکسیدرمی» به کارگردانی محمد پایدار و با حضور مجید صالحی، هادی کاظمی و حسن معجونی روی پرده سینما آفریقا رفت. این فیلم که تلاش میکرد فضایی کمدی بسازد، در خنداندن مخاطب ناکام ماند. شوخیهای آن به فضای تاریخی فیلم نمیخورد و ضعف در شوخینویسی، باعث شد بسیاری از دیالوگها به جای طنزآمیز بودن، توضیحی و خنثی به نظر برسند.
فیلم «صیاد» به کارگردانی جواد افشار، روایت زندگی شهید صیاد شیرازی بود که با وجود صحنههای اکشن و ملودرام، نتوانست تصویری به یادماندنی از این فرمانده ارائه دهد. این فیلم در ادامه پروژههای سینمایی مربوط به فرماندهان دفاع مقدس ساخته شده است، اما پرداخت سطحی آن، آن را به اثری ضعیف تبدیل کرد که نه در روایت نوآوری داشت و نه در شخصیتپردازی موفق عمل کرد.
در سینما هویزه، «گوزنهای اتوبان» به کارگردانی ابوالفضل صفاری، یکی از فیلمهای پربازیگر جشنواره اکران شد. صفاری که پیشتر در مستندسازی فعال بوده، این بار یک سوژه اجتماعی را به تصویر کشیده است. فیلم در راستای آثار قبلی کارگردانش بود و فضای خاص خود را حفظ کرده بود.
دیگر فیلم سانسهای هویزه، «بازی را بکش» به کارگردانی محمدابراهیم عزیزی بود که داستان موسی، پیشکسوت فوتبال را روایت میکرد. این فیلم با حضور محسن کیایی، هدی زینالعابدین و محمد بحرانی، به موضوع تبانی و شرطبندی در فوتبال پرداخته است. هرچند فیلم سعی داشت مسئلهای مهم را مطرح کند، اما روایت آن ساده و کمتعلیق بود.
در سینما سیمرغ، فیلم «لولی» اولین تجربه بلند سینمایی رضا فرهمند به نمایش درآمد. کارگردان در نشست خبری فیلمش اعلام کرد که اثری شخصی و مستقل ساخته و به سینمای تجاری فکر نکرده است. او گفت که «لولی» با سرمایهگذاری شخصی و بدون حمایت ارگانهای دولتی ساخته شده است.
یکی از فیلمهای مورد توجه روز سوم، «ناتور دشت» بود که فضای متفاوتی نسبت به دیگر آثار جشنواره داشت. این فیلم، که جزئیات بیشتری از آن در نشست خبری ارائه خواهد شد، تجربهای متفاوت از سینمای مستقل ایران محسوب میشود.
روز سوم جشنواره فیلم فجر در مشهد، ترکیبی از آثار جنگی، اجتماعی، کمدی و انیمیشن بود. از میان آثار اکرانشده، «پیشمرگ» و «افسانه سپهر» بازخوردهای مثبتی دریافت کردند، در حالی که «صیاد» و «تاکسیدرمی» با نقدهای منفی روبهرو شدند. جشنواره در روزهای آینده با فیلمهای جدید ادامه خواهد داشت و باید دید که کدام آثار موفق به جلب نظر تماشاگران خواهند شد.